Reparationerna på Gillbergakvarnen är nu nere på detaljnivå i kvarnens inre. Det handlar alltså om samma kvarn i Gillberga vi nyss följde vid byte av gångås. I ett tidigare liv har den här kvarnen tråkigt nog råkat stå taklös en längre tid. Därför finns det än idag några detaljer inuti kvarnen som man ser både väder och vind gått hårt åt.
”Vår egen” kvarnentusiast Urban Petersson uppmärksammade detta, gjorde slag i saken och började reparera kvarndelar hemma i sin verkstad.
En av detaljerna är trillan (eller trellan), som är den drivande delen mellan kronhjulet och stenarna. Där behövde flera av de sk ”ekrarna” bytas ut, alltså de som kronhjulets tappar tar tag i när kronhjulet snurrar. Traditionellt ska dessa vara av det sega träslaget oxel, och samma träslag har förstås Urban använt till den ”nya” trillan.
(Vet du förresten vad dessa ”ekrar” kallas? Vi har pratat med namnkunniga, men inget ord kom spontant. Hör av dig till oss om du vet!)
I det här skicket (ovan) var den gamla trillan innan Urban tog den med sig till verkstan för en hel del ompyssling.
Nylagad trilla. I mitten trillan uppifrån. I hålet placeras sedan en järnten som går ned genom kvarnstenen.
Den högra bilden ovan visar ytterligare en detalj som Urban arbetat med. Det är en del till passen – alltså bromsen – på kvarnen.